salji

lagu keutamaan queen

Thursday, September 16, 2010

sampai hati abah aku buat mcm tu..

aku tak sangka..
abah aku sanggup buat mcm tu..
ape lah salah adik aku..
salah ke kalau kawan die dtg??
bukan tidur rumah aku pun..tidur dekat rumah makcik.
ape yang die takut sgt??


ABAH AKU TAK ADIL!!
mase tetamu dia dtg(ank sedara dia)..
adik aku tak pergi mane2 sebab nak teman tetamu die..

tapi bile tetamu adik aku dtg..
jgn kn salam dan senyum..
pandang pun tidak...
sedangkan pakcik makcik aku semuanya jd mesra dgn tetamu adik aku tu
sampai hati abah aku buat mcm tu...



ABAH AKU BERSIKAP TAK TENTU PASAL!!
dah lah tak layan tetamu dgn baik..
kenapa hukum adik aku sampai mcm tu sekali??

semalam abah cakap
"bgtau kat adik mu, esok suruh die pergi sekolah sendiri. aku malas nak hantar.
die cabar aku sgt"
aku yang mase tu malas nak dengar
cepat2 buat tny mak aku..
abah aku stop..

pg ni...
xtau lah pulak aku..
abah aku kotakan apa dia cakap semalam..
lepas je hantar adik lelaki aku sekolah rendah
die terus naik..sambung tido..
tak macam biase..
die langsung tak tunggu adik aku ni turun..

adik aku pulak
dengar je bunyi motor abah aku..
die cepat2 turun..
die nak g awal...
ade test kat sekolah...

tapi adik aku tak tahu yang abah taknak hantar die..
die tunggu luar rumah..
YA ALLAH...
kesian adik aku....

aku tak sampai hati nak cakap kat dia..
tak sampai hati nak bgtau dia..
tak sampai hati nak lukakan hati dia..
tap abah...sampai hati abah buat adik aku macam tu...

mungkin sebab rasa dah lama sgt tunggu..
adik aku jenguk ke dalam rumah..
die tengok abah aku tengah tido..
ape lah agaknya yang adik aku rase??
YA ALLAH...
kesiannya adik aku...
sampai hati abah buat adik aku mcm tu....



AKU BUKAN KAKAK YANG BAIK!!
maafkan aku adik..
dulu semua ni pernah jadi kat aku..
tapi dulu sebab adik back-up aku depan abah..
abah stop...abah start bercakap dengan aku..

tp....
skrg benda ni jadi kat adik..
tp aku tak buat ape2..
yang aku mampu..
menangis2..
sorg2...dlm bilik..

YA ALLAH....
kesiannya adik aku..
kakak jenis ape aku ni??
sia2 je tau tak aku dilahirkan ke dunia ni sbg kakak??
sia2!!!!
adik sendiri pun aku tak boleh nak defend!!
aku memang bodoh!!
BODOH!!!



SAMPAI HATI ABAH BUAT ADIK AKU MACAM TU!
adik aku tak pernah abaikan pelajaran dia..
adik aku tu student kesayangan sekolah die..
cikgu2 semua senang dengan die..
adik aku ayam tambatan sekolah..
adik aku cemerlang PMR..
ape lagi yang abah aku nak??

ADIK AKU TAK ABAIKAN PELAJARAN DIA!!!
salah ke adik aku berkawan???
die nak macam mana lagi??
nak adik aku jadi kera sumbang mcm aku??
yang takde kawan!!
yang orang kampung sendiri pun tak kenal??
tak cukup sorg ank dah jadi mcm tu??
tak cukup ke aku sorg yang mcm tu??
kenapa babitkan adik aku..

aku geram nak ckp,
"buat kat kite sorg je mcm ni, jgn lyn adik kite mcm ni jugak"
tp aku penakut..
bodohnya aku...

mungkin sebab perangai abah aku yang mcm ni lah..
kami adikk beradik (perempuan)
lebih selesa bercerita pada makcik kami..

aku ingat lagi..
dulu makcik aku adelah nyakat adik adik aku..
aku pun lupe isu ape..

yang pasti abah dan ma aku tak tahu ape2 pasal tu..
mase tu abah aku ada cakap..
"oo..tak bgtau ape2 pun ye.."
maksud tersiratnya
"kenapa makcik tahu tapi mak bapak sendiri tak tahu??"

ha..terase...
terase kan abah??
mcm mane nak cerita pada abah??
kalau setiap ape yang ktrg buat..
tak pernah betul di mata abah??

kalau aku sendiri kata kat abah aku yang betapa susahnya belajar..
die ckp yang aku xbelajar..
xmembaca..
tak buat latihan..
sebab tu kate susah..
pdhal aku ni sanggup berjaga malam
semata-mata nak belajar..
die tak nampak semua tu..

ckp sgt aku mcm tu kn..
tengok...smpai skrg aku dah malas nak belajar..
padahal dulu aku lah paling rajin nak membaca dan buat notanya..
kate2 tu kan doa!!!



YA ALLAH..
maafkan aku..
aku bukan anak dan kakak yang baik...
aku tak menyumbang ape2 pun pada mereka...
ampunkan aku YA ALLAH...

maafkan kakak mu ini..
penakut yang tak berani nak bela adik sendiri..
aku tak berani spt adik...
maafkan aku......


No comments:

Post a Comment